Costa säger att Pittsburgh plog driver telefonen ring under helgen snöstorm

Costa säger att Pittsburgh plog driver telefonen ring under helgen snöstorm

En topp Pittsburgh-tjänsteman ansåg att staden misslyckades med att rensa gatorna med snö och is på brist på snöplogförare, men en facklig tjänsteman sa att det var ett fel i staden för att inte kalla ut förare att arbeta övertid.

Chief Operations Officer Guy Costa upprörde fackföreningsrepresentanter genom att kritisera förare som inte rapporterade om arbete över Martin Luther King Jr. helghelg. Han sa att de saktade ansträngningarna för att ta bort snö och is från gator.

Mer än 1000 personer kallade stadens 311 servicelinje för att klaga på att gatorna fortfarande var täckta med is och snö i dagar efter en fredags kväll storm dumpade frysande regn och mer än 5 tums snö på gatorna.

Pittsburgh City Council kontor rapporterade emot hundratals klagomål.

‘Vi anklagade dem för att säga att anledningen till att gatorna är klara är att vi avbröt’, säger Paul Kapetanovich, inspelningssekreterare för Teamsters Local Union 249, som representerar cirka 60 snöfallskörare. ‘De skyller på chaufförerna för det. Samtidigt fick jag chaufförer som ringde mig och berättade att de är kallade för övertid.’

Costa på onsdagen sa att avdelningen för offentliga arbeten kallade alla förare för övertidskifte, men vissa misslyckades med att svara på telefonen och andra vägrade att arbeta.

DPW-lastbilsförare varierar i löneklasser, men den lägsta betalda gör 21,32 dollar per timme, enligt stadsbudgeten. De får triple sin standardpris för att jobba en semester och dubbeltid för att arbeta en sjunde dag i rad. Måndag var en semester för stadens anställda.

‘Om de var Teamster-drivrutiner, blev de uppmanade att arbeta övertid,’ sade Costa. ‘De lät telefonen ringa, eller de svarade på det, så vi kanske inte hade pratat med dem, men vi räckte ut och ringde till dem.’

Dan Gilman, borgmästare Bill Peduto, sade att staden planerar att ge förare mer förvarning om arbetsschemaförändringar under snöstormar, ändra ett utropsförfarande för att lägga till fler förare under stora stormar och prata med fackföreningar om att göra arbetsreglerna mer flexibla.

‘Från och med idag har vi ändrat processen och det kommer att bli bättre dokumenterat så att jag kan visa dig den exakta minut vi kallade alla, vilket nummer vi ringde och vad svaret var’, sa Gilman och tillade att staden hade utrustning som står i tomgång utan förare.

Han sa att staden hade cirka 60 lastbilar ute under spetstimmar, men antalet fluktuerade under helgen. Han uppskattar att staden behöver ha 85 till 90 lastbilar som arbetar under stora väderhändelser.

‘Det har tillräckligt med förare att använda den utrustningen, och ännu viktigare, slår vi på rutterna effektivt och vad lägger vi på gatorna, säger han. ‘Våra förare gjorde otroligt bra arbete. Vi gav dem verktyg för att lyckas.’

Gilman sade att tjänstemän överväger att byta en kemisk blandning för deicing gatorna under fria temperaturer. Rocksalt blir ineffektivt när temperaturer sjunker under 20 grader, enligt stadens tjänstemän.

‘Vi måste ändra materialet som vi lägger ner’, säger Gilman. ‘Vi studerar andra städer och vad de använder och hur de behandlar gatorna.’

Councilwoman Theresa Kail Smith of Westwood och Councilman Anthony Coghill i Beechview sa att de fick hundratals samtal från invånare som klagade över isiga gator. Båda sa att de misstänker stängningen av stadsdel 4 gatuhantering huvudkontor i Knoxville bidragit till problem.

Staden fördömde byggnaden som inrymde Division 4 på grund av strukturella problem.

Peduto kontor bekräftade att staden skulle bygga om huvudkontoret. Den avser att tillkännage en ny plats i juli. Kostnadsuppskattningar var otillgängliga, men borgmästarens kontor sade att den har 1 miljon dollar i outnyttjad kapitalfinansiering från tidigare år för projektet.

Gilman sa att hans omedelbara fokus gör ett bättre jobb under nästa storm. Han sa att gatorna borde vara tydliga inom 24 timmar.

Han tog också upp Kail Smith bekymmer om staden Snow Plough Tracker, en onlineapplikation som indikerar när en plog har varit på en viss gata. Kail Smith sa att invånarna har skickat tidstämplade fotografier och videor av gator som tillflyktsortet har rensats efter att appen visar att de har.

Gilman sa att staden skulle uppgradera appen för att indikera när en lastbil plogar eller saltar i motsats till att köra på väg till någon annanstans.

Vi måttliga kommentarer. Vårt mål är att ge substantiv kommentar till en allmän läsare. Genom att granska inlagor ger vi ett utrymme där läsare kan dela intelligent och informerad kommentar som ökar kvaliteten på våra nyheter och information.

Medan de flesta kommentarer kommer att läggas ut om de är på ämnet och inte missbrukande, är moderativa beslut subjektiva. Vi kommer att göra dem så noggrant och konsekvent som vi kan. På grund av volymen av läsaren kommentarer kan vi inte granska enskilda modereringsbeslut med läsare.

Vi värdesätter tankeväckande kommentarer som representerar en rad synpunkter som gör deras punkt snabbt och artigt. Vi försöker skydda diskussioner från upprepade kommentarer, antingen av samma läsare eller olika läsare

Vi följer samma standard för smak som dagstidningen. Några saker vi inte tolererar: personliga attacker, obscenity, vulgarity, profanity (inklusive expletives och brev följt av bindestreck), kommersiell marknadsföring, impersonations, inkoherens, proselytizing och SHOUTING. Inte inkludera webbadresser till webbsidor.

Vi ändrar inte kommentarer. De är antingen godkända eller raderade. Vi förbehåller oss rätten att redigera en kommentar som är citerad eller utdragad i en artikel. I det här fallet kan vi fixa stavning och skiljetecken.

Vi välkomnar starka åsikter och kritik av vårt arbete, men vi vill inte att kommentarer kommer att försvagas med diskussioner om vår politik och vi kommer att mäta i enlighet med detta.