Hur bryr du dig om din mentala hälsa den här julen

Hur bryr du dig om din mentala hälsa den här julen

Oavsett om du inte gillar det, är julen precis runt hörnet. För många människor kan uppbyggnaden till den stora dagen vara en oerhört spännande tid, full av god mat, familj, vänner och festlig uppmuntran.

Men för dem som kämpar med sin mentala hälsa kan säsongen leda till mer än bara ett fall av vinterns blues.

Jul kan vara en ensam tid för vissa som utlöser känslor av depression, Viktminskning Tabletter medan organisationen behövde leda fram till 25 december för uppgift som nuvarande köp kan leda till oro av ångest.

ANNONSERA HÄRIGEN LÄSNING NEDAN

Här är några enkla tips för hur du ska ta hand om ditt sinne denna jul och nyår.

1. Spendera tid med nära och kära medan vissa psykiska sjukdomar kan bli allvarligare under festtiden, kan även sådana årstidsrelaterade störningar (SAD) slå på denna årstid, Viktminskning Tabletter vilket ytterligare påverkar människans humör.

Man tror att denna sjukdom kan utlösas när man inte får tillräckligt med D-vitamin från solljus, vilket kan påverka produktionen av vissa hormoner som påverkar lyckans nivåer.

Men naturligtvis kämpar vissa människor med sin mentala hälsa genom hela året, med att deras tillstånd förvärras på jultid.

Verkställande direktör i Nottinghamshire Healthcare, professor Mike Cooke CBE, förklarade: ‘En av fyra personer upplever psykiska problem och deras svårigheter Gå Ner I Vikt På En Vecka kan bli höjda under jul och nyår.’

‘Det är väldigt viktigt att ta tid att ta hand om dig själv på den upptagna tiden på året. Om du känner till någon annan som kanske lider, ta dig tid att släppa in på dem eller ringa dem för att prata eller bara lyssna. ‘

‘Stöd från vänner är verkligen till hjälp för personer som upplever psykisk sjukdom, så snälla försök att hålla kontakten.’

2. Planera framåt Tänk på att du inte vill göra dig stressad och potentiellt försämra de villkor du har genom att försöka ordna sociala tillfällen med vänner och familj.

Försök att planera mat och dryck, en mötesplats för att träffas och vad du ska göra tillsammans så långt i förväg som möjligt och om du inte känner dig ansvarig för att organisera festerna, var inte rädd att be om hjälpa dina nära och kära att förstå och kommer att vilja se till att din hälsa är i bästa skick det kan vara.

3. Var bereddRemember att läkare ‘läkarmottagningar och apotek kommer att ändra sina öppettider under julhelgen, så se till att du har fyllt på antidepressiva läkemedel eller andra mediciner som du kan behöva för att hålla din mentala hälsa i kontroll.

Notera nödnummer i fall och om du är oroad över att din mentala hälsa kan börja försämras och du inte kan få tillgång till andra tjänster, var inte rädd för att besöka din lokala olycks- och akutavdelning och förklara din situation att få tillgång till den hjälp du behöver.

Materialen på denna webbplats är inte på något sätt avsedda att ersätta professionell vård, rådgivning, diagnos eller behandling av en läkare. Webbplatsen har inga svar på alla problem. Svar på specifika problem kanske inte gäller för alla. Om du märker medicinska symtom eller känner dig sjuk, bör du kontakta din läkare för ytterligare information, se våra användarvillkor.

NetDoctor är en publikation av Hearst Magazines UK som är handelsnamn för The National Magazine Company Ltd, 72 Broadwick Street, London, W1F 9EP. Registrerad i England 112955. NetDoctor, en del av Hearst UK Wellbeing Network.