Hur du tar din semester chill i vardagen

Hur du tar din semester chill i vardagen

För några korta veckor sedan höll många av oss på att hänga i slutet av året och drömde om lata dagar att förbinda sig med sina nära och kanske ens ta en resa någonstans spännande.

Nu, när det nya årets verklighet landar med en tud, kan de som längtade efter semester redan känna sig som ett avlägset minne.

Arbeta dramaserier, lunchpaket, stoppa startpendlar och en överflödig kalender som hotar att svälja upp eventuella ödlor i efterflyktstiden, men det är möjligt att ta med den soliga semesterinställningen i vardagen. Viktminskning Tabletter Allt du behöver är rätt tillvägagångssätt, säger psykologen Christine Bagley Jones.

Din hjärna på helgdagar Vi förenar ofta resor med lycka och uppfyllelse, men Ms Bagley Jones säger att det inte Gå Ner I Vikt Snabbt Piller är semesterorten som gav dig glädje. Det är den attityd du hade när du var där.

‘När vi är på semester, har vi en mer positiv humör, vi bryr oss mindre om triviala saker i vårt liv, vi fokuserar mer på skönheten runt oss och vi är inte så bundna till rutin,’ säger hon.

‘Och det kan du duplicera i varje situation. Du kan ta det överallt du går.’

Helger gör oss mycket bra på kognitiv nivå, tillägger Ms Bagley Jones. Vi blir ofta bättre sömn, vi äter bättre och vi får inte samma prompter mot negativa tankar.

‘Den friheten från stress är extremt bra för ditt välbefinnande.

‘På en kemisk nivå arbetar du på ett mycket effektivare sätt, vilket är anledningen till att du vill att det ska vara en del av det dagliga livet.’

Så hur hjälper du din hjärna att kopiera den lycka du kände på semester? Här är Ms Bagley Jones ‘Topp fem tips:

1. Gör minnena sista. Lägga till visuella uppmaningar som påminner dig om det roliga du haft på semester runt huset kan hjälpa dig att återvända till de positiva tankarna, säger Ms Bagley Jones.

Hon föreslår också att du behåller några av de olika vanorna som du verkligen haft.

‘Skriv ut de här fotonna och sätt dem i ramar runt om i stället. Håll alla saker du verkligen älskade om semestern, ta tillbaka dem med dig.

‘Om du verkligen tyckte om att spela brädspel med familjen, fortsätt att göra det en gång i veckan.’

Vissa av oss känner sig skyldiga att skämma bort oss själva när vi inte tar en paus, säger Bagley Jones, men sprider lite lyx i vardagen, som ett långt bad eller en improviserad strandresa, är bra för välbefinnande.

Och inte bara titta tillbaka, se fram emot. Börja planera din nästa resa. Forskning har visat att en stor del av den lycka du får ut ur en semester är i förväg.

‘Vi förbereder oss för vår semester i ett år ut’, säger Ms Bagley Jones.

‘Vi pratar om det, vi undersöker det, vi tittar på bilder om det. Det håller den trevliga inställningen att gå.’

2. Hitta vad som laddar upp dig Att få en positiv mentalitet i dag kommer genom att identifiera vad du värdesätter och vilka aktiviteter som laddar dig, förklarar Ms Bagley Jones. Och det som ser ut för dig kan vara annorlunda än ljusstaken lotus poserar eller långa meditationer ofta förknippade med ‘avkoppling’.

‘Det är en fars! Du hör folk säger ‘du borde meditera, du borde kunna njuta av ditt eget företag, du borde slappna av och göra ingenting’, säger hon.

‘Alla dessa saker är underbara om det är din personlighet och disposition, men om din personlighet är att du älskar spänning och stimulans, hitta sedan andra sätt att få dessa behov uppfyllda.

‘Det handlar om att lyssna på ditt eget trums takt och svara på det.’

Medan vissa människor behöver nedetid för att ladda, andra tycker att göra ingenting kan stimulera ångest. Att lära dig att sakta ner din takt kan vara en användbar skicklighet att odla, men Ms Bagley Jones säger att du inte behöver tvinga den.

‘Du kan säga’ det ‘inte att jag inte gillar mitt eget företag, det är bara det jag gillar att göra andra saker’, sa hon.

Ms Bagley Jones uppmuntrar folk att ha vad hon kallar en ‘evig skopa lista’.

Fråga dig själv vad du skulle älska att göra om du hade friheten att göra det, börja sedan sätta steg för att markera det från din lista.

3. Få organiserade för att göra tid för vad du värdesätter

När du väl Gå Ner ett Kilo I Veckan har bestämt dig för vad du vill göra för att berika ditt liv är tricket att hitta tiden för att få det att hända.

Ms Bagley Jones är inte främmande för denna kamp förutom att driva sitt eget företag, hon har fem barn. Hon säger att nyckeln är organiserad.