hur GDOT håller trafiken i rörelse

hur GDOT håller trafiken i rörelse

ATLANTA Sensorer i vägbanor och avlägsna farliga skräp från interstater är bara ett par sätt som Georgia Department of Transportation hanterar trafik i tunnelbanan Atlanta.

GDOT berättade för Channel 2 Sophia Choi-tricks för att förkorta din pendling och förklara hur människor riskerar sina liv för att hålla våra vägbanor tydliga.

Den här anläggningen använder vi en hel del teknik, inklusive kameror, meddelande tecken och kontroll av trafiksignaler för att optimera trafiken, Andrew Heath med GDOT berättade för Choi.

Mer än 700 kameror hjälper kommandosekreterare att skicka avståndsvagnar, eller HEROS, för att rensa skräp och bilar från vägar.

minut en lane är blockerad på interstate skapar en förhöjd effekt på förseningen, sade Heath.

Channel 2 Action News rida med HERO Rico Dawson och såg bilist efter bilist strandsatta på tunnelbanestationer.

alltid på interstate så vad som helst på vägen, nio gånger ut ur 10, får vi [till en olycka] först, sa Dawson.

Hero är på tunnelbanor 24 timmar om dygnet, arbetar 10 timmars skift. Ibland måste de göra hjälp till skadade bilister som väntar på första respondenterna.

många tror att det handlar om att byta däck och ge gas, sa Gå Ner I Vikt Snabbt Piller Dawson. gör det troget men huvudmålet är att hålla vägen klar. Kanal 2 var där när Dawson stängde av en upptagen interstate för att sopa skräp från vägen efter en olycka, hjälp sedan brottsbekämpningen och de involverade förarna flyttar till höger axel, ur vägen för snabb rörlig trafik.

GDOT-kameror tar ofta trafikproblem och distribuerar hjältar till scenen.

kan ge ögon på vägen till våra akutmottagare så vi kan berätta för dem vad som händer innan de svarar på scenen, sade Heath.

2 Undersöker: Trafiklösningar i tunnelbanan Atlanta

Skulle lastbilsbilar bara körfält hjälpa tunnelbanan Atlanta trafik? På Traffic Management Center operatörer hantera en annan pendlare huvudvärk röda lampor.

händer på skärmen? Vi ser mycket röda, frågade Choi GDOT-chef Alan David som de tittade på en skärmövervakningssignal i Traffic Management Center.

en signal som faktiskt funktionsfel just nu på State Route 280, förklarade David. skickade våra besättningar. Jag tror att de gör lite underhållsarbete där ute. GDOT-anställda kontrollerar nästan 1 500 signaler på tunnelbana gator och anställer ett team av 30 ingenjörer för att testa sensorer på vägbanor för att se till att dessa lampor vänder från rött till grönt när förarna stannar vid ett ljus.

Det är bara en bit av en stor trafikpussel som Rico Dawson försöker lösa samtidigt som förarna är säkra.

förare] vet inte vad som händer. De skrämde bara, sa Dawson. snart som de ser dig och de inser att de är okej, det ögonblicket där är det därför jag tycker om att vara en hjälte. Georgia Department of Transportation gav Choi några knep och tips för tunnelbanependlare.

För det första föreslår GDOT att förare stoppar vid den vita linjen vid röda trafikljus, inte korsningen. De sa att många lampor har sensorer på den vita linjen, så om körarna drar förbi den linjen kan Viktminskning Tabletter sensorn inte veta att en bil väntar.

Därefter, om du slutar med rött ljus efter rött ljus på samma väg, sade GDOT att du kanske kör för fort. De sa att många trafikljus är tidsbestämda till hastighetsgränsen, Gå Ner ett Kilo I Veckan så att köra den upplagda hastigheten betyder mer gröna ljus

Slutligen, om något eller någon blockerar trafik, ring 511 och prata med en avsändare på Traffic Management Center. HEROs väntar på att hjälpa om förare är strandsatta på interstates.